הצעירים של היום והמורים?…בעקבות סדנה למורים במגמת תקשורת

הפוסט הזה נכתב בעקבות מפגש עם קבוצת מורים, שהתנדבו לקחת על עצמם משימה, ללמד במגמת תקשורת חדשה ויחודית. הרבה מהתכנים עדיין עמומים, אבל המורים הללו, איתם ביליתי 4 שעות של חשיבה משותפת, על חינוך ולמידה בעידן של דיגיפרניה (מושג של דאגלס ראשקוף המבטא סכיזופרניה דיגיטלית- המצב שהוא טוען שבו נמצאים כל משתמשי הטכנולוגיות של היום)

מורים, בניגוד למה שנהוג אולי לחשוב במקומות מסויימים,  הם קהל מיוחד במינו, קהל שנכון לאתגרים ועומד באומץ בחוסר ודאות. המורים שפגשתי, מתאימים לתיאור הזה אופן מיוחד . הם התנדבו ללמוד לפתח וללמד לתכנית לימודים חדשה שטרם נכתבה במלואה.  התכנית עוסקת בתקשורת עדכנית.

אני מאמינה שהמורה אינו כלי להעברת ידע. קל להתבלבל כשמבקשים מהמורה להיות "מנחה". המורה הוא מבוגר משמעותי העומד מול התלמיד, לידו ולצידו ברגעים המשמעותיים בגילאי 6-18. הדימוי העומד לנגד עיני במערכת החינוך בישראל של היום, מערכת חינוך ריכוזית, שאיננה נותנת מקום למורה אלא כמעביר את "החומר", הוא של כד, בעל שני פתחים צדדיים: מהצד האחד נכנס המידע שמעביר משרד החינוך- דרך ספרי הלימוד, ומהצד השני יוצא המידע הזה לכיוון התלמידים. הכד עצמו- ריק. הוא משמש לאחסון המידע בלבד, ללא עיבוד וללא השפעה על מה שיוצא ממנו- כך נראית מערכת חינוך ריכוזית.

לתפישתי:

א. זה לא באמת קורה, כיוון שהמיכל הוא אדם. אדם בעל ערכים, תפישת עולם, ידע קודם והנחות משלו

ב. טוב שזה לא קורה!!

למה טוב? כיוון שבתי הספר הם לא פסי יצור, על אף שרובם עדיין פועלים תחת מסגרות וכללים של מפעל תעשייתי-אחרת קשה להבין למה צריך כל 45 דקות צלצול, ישיבה בטורים, בחינות תכופות וציונים- כל אלה לקוחים מהעולם בתי החרושת.

אם בתי הספר הם לא פסי יצור, אין כל הגיון בהצבת המורה ככלי להעברת ידע. המורה איננו מנהל עבודה. המורה צריך להשפיע: תפקידו לגרום לילדים לרצות ללמוד את "החומר". נכון להיום, מורים רבים מלמדים- את "החומר" שמפקיד בידם משרד החינוך, והתלמידים- לא לומדים את "החומר". הם רק משעתקים אותו לקראת מבחן.

תפקידו של מורה, לאפשר לילדים להמשיך לרצות ללמוד גם בבית הספר. ילדים מטבעם הם למדנים גדולים- הם מפתחים התנגדות ללמידה בבית ספר שבו מורים מעבירים ידע, כיוון שלידע הזה אין נשמה. המורה לא נהנה "להעביר" ידע- הוא נהנה להיות משמעותי. "אם יש מורה שהוא מספיק משמעותי, אפילו אם הוא לא ממש מורה טוב, הוא מעודד למידה" . כאשר מורה פועל תחת בקרה בלתי פוסקת, הוא יודע שהמערכת לא מאמינה ביכולת שלו.

ההרצאה והסדנה שהעברתי הן לא מהנושאים הפשוטים. הם מצריכות נכונות לשמוע תוכן פילוסופי, אקדמי שלא בכל רגע ברור הקשר שלו לעבודה המעשית בכיתה. אבל היתה אוירה קסומה של נכונות לשמוע ולבנות משהו חדש ואחר.

הצעירים של היום.

4X4

http://www.unesco.org/delors/fourpil.htm    יסודות החינוך על פי אונסקו

הספר "הלם העתיד"- גירסה להאזנה Present Shock

4 מחשבות על “הצעירים של היום והמורים?…בעקבות סדנה למורים במגמת תקשורת

  1. בחרנו ביסודות לעשות לדעת ולהיות ובמטרות התרבותית והאישית. המשימה שבחרנו היא לתת לתלמידים למצוא דוגמא אקטואלית למושג אינפוטיימנט ומתוך העיתונות הכתובה או המשודרת. ולהציג את הדוגמא המנומקת בפני הכיתה. בפעולה של הבחירה המיון והנימוק היא לעשות ולדעת וההצגה בפני הכיתה היא להיות. ההצגה היא פיתוח אישי וכך גם ההנמקה והבחירה של הדוגמא. העיסוק בתוכן המסוים הזה משרת מטרה תרבותית של חשיפה לתכנים תקשורתיים אקטואליים תוך בחינה ביקורתית שלהם.

  2. ורד אורגיל, נאוה אנקרי מלמד, רינת סיבוני, לאה סולומון יהושע

    מטרה – תרבותית – להכיר בזה שיש תרבויות אחרות

    יסוד – ללמוד לחיות ביחד
    הכרת הקהילה הלהט"בית, קבלת

    קבלת קבוצות שונות בחברה, הדגש – הקהילה הלהט"בית
    גיל ההתבגרות הוא גיל שבו יש המון התנגדות וקבל את השונה. כל קבוצת מיעוט יכולה לסבול מגילויים של שנאה, כעס, חוסר סובלנות והבנה ועוד. לרוב המקור לגילויים אלו מקורם בורות. על מנת ללמד את קבלת השונה בחרנו את הקבוצה הלהט"בית. הניסיון להגיע להבנה וקבלה של השונה יש לעשות זאת בהדרגה. ראשית נתחיל אם קבוצת איטרים (איטר – כותב ביד שמאל – נציג לתלמידים כתבה – מה מיוחד באנשים שכותבים ביד שמאל – כתבה מהארץ ON (LINE
    דיון על קבלת השונה
    לאחר מכן נראה להם כתבה "44 עובדות על אנשים "שמאליים"

    נקרין סרטון של קבוצת ילדים שלבושים בשחור וילד שלשוב בלבן מגיע והוא לא מצליח להיכנס כי החולצה שלו שונה
    דיון על קבלת השונה

    הקרנה של סרטון נוסף – סרטון על החייזר שמנודה לכדור הראץ כיה וא שונה משאר הקהילה שלו
    דיון על השונה

    מכאן נוביל לפיתוח על הקהילה הלהט"בית

  3. בחרנו את היסוד: ללמוד לדעת ובמטרה כלכלית. במסגרת לימוד הנושא: "מודל ניהול הפרסום" בחרנו לעשות לתלמידים פעילות כלכלית בקבוצות. הכיתה תתחלק לקבוצות עבודה שיהוו "חברות הפקה" ויהיה עליהם לבחור מוצר וללמוד לתמחר אותו על פי שלבי המודל.

  4. תכנית מנהיגות לבני נוער, תכנית שנתית בת 25 מפגשים, הנותנת ביטוי לחזון בית הספר המעודד מעורבות ופעילות בחברה. לכן, אנו בוחרים ברעיון השלישי של יונסקו, המדבר על חינוך הפרט להיות חבר בחברה. קן רובינסון מגדיר זאת כמטרה חברתית.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s